Pages

10 Apr 2012

pekerja vs majikan

Penghargaan. Semua orang ingin diiktiraf dan dihargai. Lebih-lebih lagi jika kita seorang pekerja. Tapi bila kita bertukar status dari seorang pekerja kepada majikan, selalu sangat ya rasa ego, sombong dan riak itu beraja.

"aku yang bayar kau, so dengar cakap aku okay???"

Memang benar pekerja telah digajikan untuk melakukan kerja. Tapi tak semestinya sebab dia telah digajikan, kita boleh tengking, maki hamun, moody dan menunjukkan muka masam sesuka hati padahal kesilapan pekerja itu cumalah tidak menyedari si majikan hendak lalu di laluan yang sama.

Mesti selalu ingat perkerja berkerja untuk dapatkan rezeki bukan kerja nak jaga hati bos memanjang...lebih-lebih lagi kalau jenis bos yang tak masuk akal dan marah tak bertempat. Jenis yang marah orang lain, tapi lepaskan pada orang lain. Ingatlah roda tu berpusing...bila-bila masa kita pula berada di bawah..

Tapi bila dapat majikan baik dan bertimbang rasa pula, ada saja pekerja yang nak naik 'tocang'. Selalu nak ambil kesempatan. Pantang lembut sikit mulalah nak curi tulang. Masuk office lambat, buat kerja ala kadar dan songlap duit tu perkara biasa saja. Tahu tak kalau majikan suruh kita jaga duit, maknanya dia sangat percayakan kita. Bukan dia buka peluang kita nak menyonglap! Bukan juga sebab dia bodoh. Jadi hargailah kepercayaan itu. Sebab itulah maruah kita sebagai pekerja.

No comments: