Pages

22 Oct 2011

depan mata dialah teman sejati, bila menjauh sms pun tak peduli lagi!

Ada sejenis KAWAN boleh berubah seperti air dalam gelungan. Bila di depan mata dia sangat mesra dan baiknya bukan main. Sampai kita menganggap dialah sahabat sejati tiada tolok gantinya.
Anehnya bila sudah tinggal berjauhan dirinya tak dapat dikenal lagi.

Bukan perkara pelik bila ketika itu kita saja yang akan menelefon bertanya khabar.
Bukan perkara ajaib juga jika SMS yang dikirim, si kawan tak membalas. Alasan 'tiada kredit'.
Tiada kredit untuk bertanya khabar walaupun sebulan sekali. Bukankah berhubung itu penting dalam persahabatan? Tidak perlu sampai berborak lama berjam-jam, tapi cukup hanya sebaris ayat SMS;
'apa khabar?'

Ini bukan cerita tentang kawan yang 'baik-baik gitu aja', tapi kawan yang dianggap rapat. Bila sudah tidak berkerja atau belajar di tempat yang sama haruskah kita terus melupakan ikatan yang pernah dibina?

Mahu dikatakan ada rasa marah atau dendam, rasanya tidak. Sebab  orang yang marah bila dihubungi pastilah dingin tapi sebaliknya dia berborak tak ingat jam. Maklumlah kita yang menelefon. Kredit kita bukan kredit dia. Tetapi keadaan berubah bila dia mulai ditimpa susah. Tiba-tiba sahaja kita akan menjadi sahabat terpenting baginya. Tiba-tiba kredit handphonenya sentiasa ada untuk dia luahkan masalahnya kepada kita.

Kawan seperti ini memang lama-lama boleh menimbulkan perasaan kosong di hati dan kita mulai tertanya-tanya sama ada harus dilayan lagi atau tidak. Sebab semasa kita pula yang susah, dia tak ambil peduli hidup mati kita. Bertanya jauh sekali.

Bukan mudah untuk melupakan seorang sahabat. Lebih-lebih lagi bila kita pernah melalui masa-masa gembira bersama. Tapi bila diingat-ingatkan kenangan lepas, memang perangainya sudah begitu. Dia pernah membuat penyataan;

'kita perlu berbaik  kepada orang yang akan berguna pada kita'.

Ketika ayat ini diucapkan kita lupa 'orang' yang dimaksudkan termasuklah diri kita sendiri. Sebenarnya kita telah tersenarai dalam  list keramat dia awal - awal lagi;


kawan yang berguna atau kawan yang tidak berguna pada dirinya.


Aduh..jika begitu orang seperti ini wajar diturunkan pangkatnya. Daripada pangkat kawan baik kepada kawan biasa-biasa saja.

Tak perlu putus kawan. Tak baik. Cuma jangan terlalu rapat.
Bagiku apa gunanya 'kawan sejati' jika hanya muncul ketika senang. Di saat kita terkuras lintang pukang mengadap nasib dia sudah lenyap tanpa bekas.

p/s: peringatan untuk diri sendiri juga supaya aku turut mencermin diri. Sebab sebagai manusia kita ini kadang kala melihat dan merungut tentang kesilapan orang lain tanpa menyedari KAWAN jenis apakah diri sendiri.

No comments: