Pages

22 Oct 2011

lelaki atau wanita masak lebih power?


Rindu dengan masakkan ayah. Sebab ayah masak lebih sedap daripada emak. Kalau masak asam pedas atau kari..

(woooo..kaw-kaw...)

Bukankah chef-chef handal di dunia ini terdiri daripada kaum adam? pelikkan?
Tapi pada pendapatku wanita tidak menonjol dalam bidang masakan mungkin kerana kebanyakkan wanita menganggap memasak itu kewajipan isteri atau ia perkara yang biasa sahaja. Lagi-lagi yang sudah terbiasa masuk ke dapur sejak di usia muda.

Sedangkan lelaki yang terlibat dalam bidang ini menganggapnya satu kerjaya yang serius.

Jadi mereka yang menjadi chef mesti kreatif. Jika tidak, mereka tidak akan berjaya dalam bidang ini. Maklumlah sekarang persaingannya semakin banyak dan sengit.

Orang perempuan pula bila dah emaknya ajar masukkan bahan A, bahan A  sajalah dia guna. Sampai mati pun dia takkan ubah. Sebab rasa tu dah sedap pun.

Tapi bagi lelaki mereka akan cuba cari alternatif dari bahan A ke bahan B atau bahan C dan sebagainya...untuk cari rasa yang lebih bagus bukan hanya sekadar sedap.
Pendek kata mereka buat ekperimen dengan makanan tersebut. Mereka tidak takut kalau makanan yang mereka cipta  tidak menjadi berkali-kali. Sebab akhirnya nanti mereka akan berjaya mendapat rasa yang lebih unik dan hebat. Bagi sesetengah wanita pula, ia satu pembaziran jika makanan yang sudah pun sedap di buang semata-mata mahukan rasa yang berlainan.

Tapi tidak semualah wanita itu tak kreatif dalam masakkan, ada juga yang sangat kreatif dan hebat dalam bidangnya. Cuma yang kreatif itu tidak ramai.

Lelaki juga sama. Sebab ada juga yang terlibat dalam dunia masakkan tapi hanya menjadi tukang masak yang biasa-biasa saja. Cuma yang kreatif tu pihak lelaki lebih ramai.

Hehehe...

Macam aku ini..hahaha lagilah tak pandai masak. Makan aku sukalah. (^___^)v

p/s: membebel aje...
GAMBAR; CARI KAT GOOGLE

No comments: